Inhoudsopgave
De vele voordelen van lood zuur accu’s!
De oudste herlaadbare accu’s die voor commerciële doeleinde gebruikt worden, zijn lood zuur accu’s of ‘startaccu’s’. Al sedert de Franse ingenieur Gaston Plante in 1850 de eerste startaccu uitvond, zijn deze accu’s tot op de dag vandaag altijd heel populair geweest en de opkomst van allerlei nieuwe accu technologieën hebben nog helemaal geen afbreuk gedaan aan deze populariteit.
Lood zuur accu’s zijn helemaal niet zo goedkoop, maar omwille van hun doeltreffendheid toch heel geliefd. Het is de ideale accu om te gebruiken in auto’s en andere voertuigen. Deze accu’s leveren immers sterke stroomstoten waardoor de motor van een voertuig gestart kan worden.
De werking van lood zuur accu’s
Autoaccu’s worden gebruikt om diesel- of benzinemotoren te starten. Zonder accu krijgen de motor, het ontstekingsmechanisme, de lichten en andere elektronische apparaten immers geen elektriciteit. De meeste autoaccu’s zijn lood zuur accu’s. Deze krijgen energie door de chemische reacties die plaatsvinden tussen de loden platen van de accu en de elektrolytvloeistof die een oplossing is van verdund zwavelzuur. Als al deze componenten op de juiste manier met elkaar in contact gebracht worden, ontstaan er chemische reacties waardoor elektronen vrijkomen. Deze elektronen worden door de accu geleid waardoor er elektriciteit ontstaat.
Als lood zuur accu’s ontladen worden, vormt er zich zwavelzuur op de loden platen. Bij het opladen van een lood zuur accu breekt dit zwavelzuur af en lost dit zich weer op in de elektrolytvloeistof.
De Sealed Lead Acid accu (SLA-accu)
Vroeger moest het water in de meeste autoaccu’s regelmatig bijgevuld worden. In de jaren zeventig ontstond echter een nieuw soort accu, de SLA-accu. Deze afkorting staat voor Sealed Lead Acid, wat betekent dat de elektrolytvloeistof als een soort gel vastgehouden wordt tussen de afscheidingen in de accu. Dit betekent dat deze vloeistof vaster zit, waardoor deze accu’s veiliger kunnen bewogen worden. Veiligheidskleppen zorgen voor de ventilatie tijdens het laden, ontladen en ingeval van atmosferische drukveranderingen.
Tegenwoordig bestaan er twee lood zuur accu systemen: de kleinere SLA accu’s en de grotere VRLA accu’s.
De Absorbed Glass Mat accu (AGM-accu)
De nieuwste lood zuur accu’s zijn de zogenaamde AGM-accu’s, wat staat voor Absorbed Glass Mat accu’s. Deze accu’s zijn volledig onderhoudsvrij en de platen werden op een zodanige manier geconstrueerd dat deze bestand zijn tegen hevige trillingen en stoten.
De waterstof uitstoot van wagens met AGM-accu’s is minder dan 4%. Een ander voordeel van deze accu’s is dat de zelfontlading extreem laag is (zo’n 1% – 3% per maand), waardoor deze niet zo vaak moeten opgeladen worden. Uiteraard hangt hier ook een prijskaartje aan vast en AGM-accu’s zijn dan ook veel duurder in aankoop dan gewone lood zuur accu’s. Toch kiezen vooral gebruikers van krachtige wagens voor een AGM-accu.
Waarom een lood zuur accu?
Lood zuur accu’s hebben eigenlijk een geringe zelfontlading (ongeveer 40% per jaar). In vergelijking met andere herlaadbare accu’s zoals bijvoorbeeld Nikkel-Cadmium accu’s is dit een vrij laag percentage. Deze accu’s ontladen zichzelf immers in ongeveer 3 maanden tijd.
Lood zuur accu’s zijn perfect geschikt voor auto’s: ze zijn niet zo heel duur, betrouwbaar en, op voorwaarde dat lood zuur accu’s op de juiste manier onderhouden worden, ook heel duurzaam.
Wilt u de levensduur van uw loodaccu’s verlengen?
U kan nog veel meer doen om de levensduur van uw loodaccu’s te verlengen. We behandelen deze en nog tal van andere manier om de levensduur van uw accu’s te waarborgen in ons Accu Revisie Programma.
In dit programma leert u bovendien ook hoe u uw accu’s weer tot leven kan brengen. Het hoeft geen betoog dat u hiermee heel wat kan besparen.
U kan zelfs een geheel nieuw opslagsysteem samenstellen met gebruikte accu’s die u gratis of tegen een spotprijsje kan verkrijgen. Hoe u dit het beste aanpakt, leest u hier.